Löser en logotyp verkligen allt?
Logotypen är det centrala i ett företags identitet. Den är ansiktet utåt. I yrket som Art Director har jag stött på många kunder som har mycket åsikter om hur en logotyp ska se ut. De vet precis vad de vill ha. Färg, typsnitt, storlek. Listan kan göras lång. Det man ofta saknar är motiveringen till sitt val.
- Logotypen ska vara blå.
- Varför det?
- Jag gillar blått.
Vad man gillar för färg har givetvis sin betydelse, men att bara gå efter vad man själv gillar är att nonchalera betydelsen av sin logotyp. Den är värd så mycket mer. Jag brukar tänka att logotypen ska ha en själ. Att den uppfattas som snygg är inte fel men det viktigaste kanske är hur din målgrupp uppfattar logotypen. De kanske inte ens gillar blått?
En bra logotyp ska vara tolkningsbar och ha fler funktioner. Ha ett ursprung, hålla över en lång tid, vara unik, snygg, funktionell, tilltala målgruppen, med mera, med mera.
Efter en hel del år i branschen har jag ändå dragit slutsatsen att många företag är för osäkra (eller okunniga, lata eller oroliga) för att släppa tyglarna. Formgivning och vad som är snyggt har alla en åsikt om, alla har rätt att tycka och alla har ”rätt”. Hur som helst är det viktigt att släppa taget ibland.