Kanske har du bekantat dig med artikeln ”Konsten att kontrollera – vad är User Experience och varför behövs det?”. Där snackar vi om definitionen av UX, skillnaden mellan UX och UI och framtiden inom Customer Experience. Redo för nästa steg? Då serverar vi receptet för bra UX.
Nu gäller det
Föreställ dig att du ska köpa en dyr soffa i sammet. Du har tittat på den i flera veckor, jämfört med andra soffor, tittat på måtten och även försökt klippa in den i en bild av ditt vardagsrum. Produktsidan är lätt att hitta, priset är synligt och specifikationerna är tydliga. Du hittade det du skulle och resan dit var smidig och enkel. Nu ska köpet genomföras. Kassan laddar långsamt, du försöker skriva in din postadress men fältet vill att du fyller i det på ett speciellt vis som inte beskrivs i formuläret. När du väl ska välja betalsätt så finns det enbart swish och bankkort. Nu känns köpet hos möbelhandlaren inte lika självklart längre och du börjar fundera på om du verkligen behöver en ny soffa.
Vi har tidigare fokuserat på att alla delar inom UX är lika viktiga och har sina särskilda egenskaper. De måste helt enkelt arbeta tillsammans för att skapa helheten. Att utelämna en eller flera delar är dömt att misslyckas. Så, kan du svara på frågorna är du på god väg till bra UX. Med dessa frågor kan du också testa, undersöka och mäta resultat.