Vad är en designbrief?
Vi tar det från början och föregår med ett exempel: du vill ha en ny logotyp. Men innan uppstarten av projektet lämnar du över ett dokument till en designer. Det här dokumentet är din designbrief.
Ska vi vara krassa är designbriefen avgörande för om logotypen kommer att bli lyckad eller inte, som till exempel om den kommer att uppfylla den funktion som den har som mål att uppfylla. Mål och funktion skiljer sig såklart från projekt till projekt och det är därför viktigt att din brief är så utförlig som möjlig när du lämnar över den till oss.
Något som är viktigt att tänka på när man skriver en brief är att göra skillnad på vad du som beställare personligen vill ha och vad som är det bästa för företaget. Låt oss förtydliga detta lite, för det är nämligen inte givet att detta går hand i hand. Som när du som beställare önskar en logotyp som personligen attraherar dig, men som kanske inte attraherar målgruppen. Ibland gäller det helt enkelt att motigt sätta sina personliga önskemål åt sidan för att komma åt en så lyckad slutprodukt som vi tillsammans bara kan.
Så vad bör din brief innehålla? Beskriv företagets värderingar, identitet och verksamhet. På så vis blir det lättare att träffa rätt och få det grafiska materialet att lira med varumärket.